Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Nu är den nya sängen på plats i Novas rum. Sängen kommer från det danska företaget Sebra och heter Kili. Det är en utdragbar säng med avtagbara sidor som kan användas både som babysäng och som juniorsäng.

I spjälsängen som Nova har sovit i hittills har vi ett vanligt spjälskydd från IKEA som börjar kännas alldeles för tunt och litet. Nova är en livlig rackare och hennes fötter och armar sticker hela tiden ut ovanför skyddet mellan spjälorna. Och hon donkar ofta i huvudet gaveln på nätterna. Jag bestämde mig för att försöka hitta ett tjockare spjälskydd.

Fick inspiration på en dansk sida som gör och säljer tjocka spjälskydd till just denna säng. Att skicka efter från Danmark skulle bli väldigt dyrt. Jag började därför att Googla lite hur man syr ett eget spjälskydd och frågade Johans mormor om hon ville hjälpa mig med syarbetet. Det ville hon gärna.

Det gick åt skumplast till fyllning L 330 x H 30 x B 3 cm och cirka 3,5 meter tyg för att sy ett spjälskyddet till sängen.

Tyg köpte jag på Furlunds modetyger i Centra och skummplats på Stenmans Plats nere i Djuphamnen.

Här är några bilder på det fina spjälskyddet. Extra högt och tjockt. Gillar att sängen blir lite mer ombonad och dessutom lyser det upp Novas rum väldigt fint.

Priset blev i slutändan ungefär detsamma med tyg och skumplast som ett färdigsytt. Vill man inte sy ett spjälskydd själv så finns det jättefina tjocka och höga spjälskydd på miniroom.se.

Någonting annat som är väldigt mysigt att göra till en nyfödd bebis är ett babynest. Meningen med ett babynest att det ska kännas som att sova i mammas mage, lite trångt och ombonat. Ett babynest kan man ha mellan sig i sängen (så att man inte rullar över bebisen), i spjälsängen eller på soffan tex. Se mitt inlägg sy ett babynest.

